تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع ورامین – خبرگزاری نوتیفیکیت | اخبار ایران و جهان

تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع ورامین - خبرگزاری نوتیفیکیت | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری نوتیفیکیت، محمدرضا تاجیک با اعلام این خبر گفت: با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی و انجام ارزیابی و بازدید میدانی، تهیه پرونده بنای تاریخی و مذهبی مسجد جامع ورامین برای ارسال به سازمان گردشگری ملل متحد برای ثبت در میراث جهانی آغاز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین با اشاره به همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از اجرای این طرح خاطرنشان کرد: این موضوع باهدف بهره برداری مطلوب از قابلیت‌های موجود در صنعت گردشگری و تحول آن در دشت ورامین پیگیری شده و امیدواریم با تشکیل کمیته راهبردی توسعه گردشگری شهرستان ورامین در سطح استان و شهرستان، شاهد این موفقیت ورامین در سطح جهانی و بین المللی باشیم.

او افزود: این بنا هویت تاریخی و مذهبی ورامین بوده و نشانه بخشی از تمدن کهن و دیرینه پرافتخار آن است.

تاجیک تصریح کرد: ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی، مزایای فراوانی دارد و سبب می‌شود علاوه بر محافظت، نگهداری و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان به عنوان هدف اصلی، نوعی مقصد گردشگری در سطح جهانی محسوب گردیده و پس از معرفی، میزبان جهانگردان و ایرانگردان بیشماری خواهد شد.

او افزود: این موضوع یکی از درخواست‌های مطرح شده در سفر شهریور ماه سال گذشته مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی به شهرستان ورامین و از مطالبات فرمانداری ویژه و جمعی از کارشناسان، پژوهشگران، هنرمندان و مردم علاقمند ورامین می‌باشد.

او در پایان گفت: این بنا که از جمله مساجد تکامل یافته چهار ایوانی و دارای کتیبه‌ای به تاریخ ۷۲۲ هجری قمری می‌باشد، به دستور سلطان محمد خدابنده (الجایتو) و با معماری استاد علی قزوینی آغاز و در دوران سلطان ابوسعید بهادرخان، آخرین پادشاه ایلخانان مغول به بهره برداری رسید و در آن هنرهایی همچون آجرکاری، کاشی کاری، گچ‌بری طرح‌های اسلیمی و کتیبه‌های حاوی خطوط خوشنویسی به نهایت استادی و زیبایی بکار رفته است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع ورامین – خبرگزاری نوتیفیکیت | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع ورامین – خبرگزاری نوتیفیکیت | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.