
سامانه صدور سند مالکیت
اگه صاحب ملکی هستید که هنوز سند رسمی نداره، یا فقط یه قولنامه دستتون هست و دلتون می خواد ملکتون صاحب سند شش دانگ بشه، خبر خوب اینه که سامانه صدور سند مالکیت (sabtemelk.ssaa.ir) دقیقاً برای حل مشکل شما راه اندازی شده. این سامانه به شما کمک می کنه تا با طی مراحلی مشخص، برای ملکتون سند رسمی بگیرید و خیالتون رو از بابت مالکیت راحت کنید.
داشتن سند رسمی، برای هر ملکی حکم هویت و شناسنامه رو داره و یه جورایی ستون فقرات مالکیت محسوب می شه. بدون سند رسمی، ملک شما همیشه در معرض خطر سوءاستفاده، دعاوی حقوقی و دردسرهای مختلف قرار داره. خیلی از ما ایرانی ها ملک هایی داریم که سال هاست دست به دست شده اند یا به صورت قولنامه ای خرید و فروش شده اند و حالا برای همین نداشتن سند رسمی، مالکش حسابی به دردسر افتاده. اینجا بود که قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی به دادمون رسید و بستری رو فراهم کرد تا این مشکل ریشه ای حل بشه. سامانه sabtemelk.ssaa.ir دقیقاً همون راه حلی هست که قراره این قانون رو عملی کنه و به شما کمک کنه تا بالاخره سند رسمی ملکتون رو بگیرید. توی این راهنمای جامع، قراره از سیر تا پیاز این سامانه رو با هم بررسی کنیم؛ از اینکه اصلاً چی هست و چرا اومده، تا اینکه چطور قدم به قدم درخواست بدید و مدارکتون رو آماده کنید.
سامانه صدور سند مالکیت (sabtemelk.ssaa.ir) چیست؟
ببینید، حکایت سند نداشتن ملک، مثل داشتن یه گوشی موبایل بدون شماره سیم کارته! هست ولی هویت نداره و نمی تونی باهاش کار خاصی انجام بدی. برای حل این مشکل، چند سال پیش یه قانونی تصویب شد به اسم قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی. هدف این قانون این بود که همه ملک هایی که از قدیم الایام به صورت قولنامه ای یا با مدارک عادی خرید و فروش شده اند و سابقه ثبتی مشخصی ندارند، بتونن صاحب سند رسمی بشن. برای اینکه این کار راحت تر و شفاف تر انجام بشه و مردم مجبور نشن هی برن و بیان اداره ثبت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یه سامانه آنلاین به اسم sabtemelk.ssaa.ir رو راه اندازی کرد.
چرا sabtemelk.ssaa.ir اینقدر مهم شد؟
قبلاً اگه می خواستی برای یه ملک قولنامه ای سند بگیری، باید کلی دوندگی می کردی و تو labyrinth پیچیده ای از کاغذبازی و مراجعات حضوری گیر می افتادی. اما سامانه sabtemelk.ssaa.ir اومد که این فرآیند رو حسابی ساده کنه. حالا شما می تونید از خونه یا محل کارتون، درخواست صدور سند مالکیت بدید، مدارکتون رو بارگذاری کنید و حتی وضعیت پرونده تون رو آنلاین پیگیری کنید. این یعنی هم صرفه جویی تو وقت و هزینه، هم شفافیت بیشتر تو کل مراحل.
آدرس سامانه عوض شد: از sabtemelk.ir به sabtemelk.ssaa.ir
یه نکته مهمی که باید حتماً حواستون بهش باشه اینه که آدرس این سامانه یه بار تغییر کرده. اوایل، سامانه با آدرس sabtemelk.ir فعال بود، اما الان آدرس رسمی و صحیح اون sabtemelk.ssaa.ir هست. پس حواستون باشه که وقتی می خواید وارد سامانه بشید، حتماً از آدرس جدید و درست استفاده کنید تا گرفتار سایت های جعلی یا اطلاعات اشتباه نشید.
چه کارهایی می شه توی سامانه ثبت ملک انجام داد؟
این سامانه، سه تا خدمت اصلی رو به شما ارائه می ده که همگی برای تسهیل فرآیند صدور سند مالکیت هستن:
- درخواست پذیرش جدید: اگه تا حالا برای ملکتون اقدامی نکردید، از اینجا شروع می کنید.
- تکمیل درخواست های ناقص: اگه قبلاً یه درخواستی ثبت کردید ولی کامل نشده، می تونید از این بخش پیگیریش کنید.
- پیگیری و اطلاع رسانی وضعیت پرونده: بعد از ثبت درخواست، خیلی راحت می تونید با وارد کردن کد رهگیری، ببینید پرونده تون تو چه مرحله ای هست.
تفاوتش با بقیه سامانه ها چیه؟ (همیار سند، شمیم)
شاید اسم سامانه های دیگه مثل «همیار سند» یا «شمیم» هم به گوشتون خورده باشه و فکر کنید اونا هم کارشون شبیه sabtemelk.ssaa.ir هست. اما خب هر کدوم کاربری متفاوتی دارن:
- سامانه شمیم (shamim.ssaa.ir): این سامانه بیشتر برای کارشناسان نقشه برداری و مهندسین کاربرد داره و اطلاعات دقیق موقعیت مکانی املاک رو بر اساس مختصات UTM ارائه می ده. یعنی اگه برای ملکتون نیاز به نقشه UTM دقیق دارید، باید از طریق یه کارشناس رسمی نقشه برداری که به این سامانه دسترسی داره، اقدام کنید.
- همیار سند: این سامانه هم بیشتر برای مشاورین املاک و دفاتر ثبت طراحی شده و به تسهیل فرآیندهای مربوط به نقل و انتقال سند و استعلامات کمک می کنه.
پس دقت کنید که برای ثبت درخواست صدور سند مالکیت برای املاک قولنامه ای یا فاقد سند، آدرس اصلی و درست، همین sabtemelk.ssaa.ir هست.
چه املاکی می تونن از این قانون استفاده کنن؟ (شرایط درخواست)
خب، حالا که با سامانه صدور سند مالکیت آشنا شدیم، مهمترین سوال اینه که اصلاً چه ملک هایی واجد شرایط استفاده از این سامانه هستن؟ قانون، سه دسته ملک رو برای دریافت سند رسمی از طریق این سامانه مشخص کرده:
زمین های کشاورزی، باغ ها و ساختمون های قولنامه ای
اگه یه زمین کشاورزی، باغ یا ساختمونی رو به صورت عادی و با قولنامه خریدید و سند رسمی به اسم خودتون ندارید، می تونید از این سامانه استفاده کنید. شرط اصلی اینه که ملک مورد نظر، خودش سابقه ثبت داشته باشه و قبلاً به اسم کسی تو اداره ثبت سندی براش صادر شده باشه (مثلاً به اسم مالک اصلی که شما ازش خریدید) اما شما به هر دلیلی نتونستید سند رسمی رو به اسم خودتون منتقل کنید. خیلی از خانه های قدیمی تو شهرها یا باغ ها و زمین های کشاورزی تو روستاها که سال هاست خرید و فروش عادی می شن، تو این دسته قرار می گیرن.
املاک مشاعی با تصرف جداگانه
تصور کنید چند نفر با هم، مالک یه زمین یا ملک بزرگ هستن (مالکیت مشاعی). این افراد طی سال ها، هر کدوم یه قسمتی از اون ملک رو جدا کردن و توش ساخت و ساز کردن یا استفاده می کنن (تصرفات مجزا). حالا اگه یکی از این مالکین مشاعی بخواد برای قسمتی که تو تصرفشه، سند شش دانگ بگیره ولی به بقیه مالکین دسترسی نداره (مثلاً فوت کرده ان یا پیداشون نیست)، می تونه از این قانون و سامانه استفاده کنه. این قانون به این افراد کمک می کنه تا سهمشون رو از بقیه تفکیک کنن و براش سند مستقل بگیرن.
زمین های وقفی با حق احداث اعیانی
گاهی وقتا، یه زمین، وقفی هست و شما اون زمین رو از سازمان اوقاف اجاره کردید تا روش ساختمون بسازید (حق احداث اعیانی). یعنی عرصه (زمین) مال اوقافه، ولی اعیانی (ساختمون) مال شماست. اگه شما این ساختمون رو ساختید ولی نتونستید برای بخش اعیانی اون سند رسمی بگیرید، می تونید از طریق سامانه صدور سند مالکیت اقدام کنید. این مورد برای خیلی از خانه ها و مغازه ها تو مناطق وقفی کاربرد داره.
چه املاکی شامل این قانون نمی شن؟
خب، همونطور که بعضی ملک ها شامل این قانون می شن، یه سری ملک ها هم هستن که نمی تونن از این طریق سند رسمی بگیرن. دونستن این موارد بهتون کمک می کنه الکی وقتتون رو هدر ندید:
- اراضی ملی و دولتی: زمین هایی که جزو منابع طبیعی یا اموال دولت هستن، از شمول این قانون خارجن.
- املاک مربوط به نهادهای عمومی غیردولتی: مثلاً اموال شهرداری ها یا اوقاف (البته به جز اعیانی هایی که توضیح دادیم).
- املاک دارای سند معارض: اگه ملکتون سند معارض داشته باشه (یعنی دو نفر برای یه ملک سند رسمی داشته باشن)، این سامانه کاربردی نداره و باید از طریق دادگاه اقدام کنید.
- املاکی که در محدوده ۲۵ سال ساخت قرار دارن: معمولاً برای این املاک قوانین خاص خودشون برای گرفتن سند وجود داره.
یادتون باشه که اگه ملکتون جزو یکی از سه دسته اول باشه، شانس زیادی برای گرفتن سند رسمی از طریق سامانه صدور سند مالکیت دارید. پس با دقت شرایط رو بررسی کنید و اگه فکر می کنید واجد شرایط هستید، دست به کار بشید!
راهنمای قدم به قدم ثبت درخواست جدید در سامانه sabtemelk.ssaa.ir
حالا می رسیم به قسمت هیجان انگیز ماجرا! چطور وارد سامانه صدور سند مالکیت بشیم و درخواستمون رو ثبت کنیم؟ این بخش رو مرحله به مرحله و با جزئیات کامل بهتون توضیح می دیم تا هیچ جای ابهامی نمونه.
چطور وارد سامانه sabtemelk.ssaa.ir بشیم؟
برای شروع، کافیه آدرس sabtemelk.ssaa.ir رو تو مرورگرتون تایپ کنید و کلید Enter رو بزنید. صفحه اصلی سامانه ثبت ملک براتون باز می شه. حتماً مطمئن بشید که آدرس رو درست نوشتید و از ورود به سایت های مشابه یا فیشینگ جلوگیری کنید. بعد از ورود، یه صفحه شبیه به تصویر زیر می بینید (اگه تصاویر اینجا نبود، کافیه خودتون تو گوگل جستجو کنید ورود به سامانه ثبت ملک تا نمونه اش رو ببینید).
تو این صفحه، گزینه های مختلفی برای درخواست پذیرش جدید، تکمیل درخواست و اطلاع رسانی پرونده وجود داره. ما چون می خوایم یه درخواست جدید ثبت کنیم، روی گزینه اول کلیک می کنیم.
گام به گام پذیرش درخواست جدید:
اینجا، مراحل اصلی ثبت درخواست رو با هم مرور می کنیم:
گام اول: روی درخواست پذیرش جدید کلیک کنید
همونطور که گفتیم، بعد از ورود به سامانه، اولین کاری که باید بکنید، کلیک روی گزینه درخواست پذیرش جدید هست. این گزینه شما رو به صفحه بعدی که قوانین و مقررات رو نشون می ده، هدایت می کنه.
گام دوم: شرایط رو خوندم و قبول دارم!
تو این صفحه، یه سری قوانین و شرایط عمومی برای ثبت درخواست سند مالکیت نوشته شده. حتماً این بخش رو با دقت بخونید. اینجا توضیح داده شده که چه املاکی شامل این قانون می شن و شما به عنوان متقاضی چه مسئولیت هایی دارید. بعد از اینکه مطمئن شدید شرایط رو دارید و مسئولیت اطلاعاتی که وارد می کنید رو به عهده می گیرید، باید تیک گزینه حایز شرایط درج شده می باشم و مسئولیت صحت اطلاعات را به عهده می گیرم رو بزنید و بعد روی مرحله بعدی کلیک کنید.
گام سوم: اطلاعات خودتون رو وارد کنید (حقیقی یا حقوقی)
تو این مرحله، باید مشخصات خودتون به عنوان متقاضی رو وارد کنید. اگه شما یه شخص حقیقی هستید (مثلاً یه فرد عادی)، باید اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، شماره تماس، شماره همراه و آدرس رو با دقت وارد کنید. اگه یه شرکت یا شخص حقوقی هستید، باید اطلاعات مربوط به شرکت مثل نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی، آدرس و مشخصات نماینده قانونی شرکت رو وارد کنید. حتماً شماره تلفن همراه رو درست وارد کنید چون اطلاع رسانی ها از طریق پیامک انجام می شه.
گام چهارم: مشخصات ملک رو دقیق بنویسید
اینجا قلب درخواست شماست! باید اطلاعات ملک رو با جزئیات کامل وارد کنید:
- نوع ملک: مسکونی، تجاری، اداری، کشاورزی، باغ و …
- آدرس دقیق ملک: شامل استان، شهرستان، بخش، دهستان و آدرس پستی کامل.
- کدپستی: اگه ملک کدپستی داره، حتماً وارد کنید.
- پلاک ثبتی: اگه پلاک ثبتی (اصلی و فرعی) ملک رو می دونید، وارد کنید. اگه نه، با دقت پیگیری کنید چون این مورد خیلی مهمه.
- مساحت تقریبی: مساحت ملکتون رو به صورت حدودی وارد کنید.
- کاربری: کاربری ملک (مثلاً مسکونی، کشاورزی و…) رو مشخص کنید.
دقت تو این مرحله خیلی مهمه چون هر اشتباهی می تونه فرآیند رو طولانی تر کنه یا حتی درخواستتون رو به مشکل بندازه.
گام پنجم: موضوع درخواست و جزئیات مالکیت رو مشخص کنید
تو این بخش باید نوع مالکیتتون رو مشخص کنید که یکی از سه حالت اصلی هست که قبلاً توضیح دادیم:
- مالکیت عادی (قولنامه ای): اگه ملک رو با قولنامه خریدید.
- مالکیت مشاعی: اگه مالک رسمی مشاعی هستید و تصرفاتتون جدا شده.
- مالکیت اعیانی: اگه عرصه وقف و اعیانی مال شماست.
بعد از انتخاب، باید توضیحات لازم رو ارائه بدید. مثلاً اگه قولنامه ای هست، تاریخ قولنامه و اطلاعات فروشنده رو. هرچیزی که به اثبات مالکیت شما کمک می کنه، اینجا بنویسید.
گام ششم: مدارک رو بارگذاری و هزینه رو پرداخت کنید
اینجا جاییه که باید مدارک مورد نیاز رو که تو بخش بعدی مفصل توضیح می دیم، اسکن کنید و بارگذاری کنید. حواستون باشه که مدارک با کیفیت بالا و خوانا باشن و فرمت و حجم فایل ها هم مطابق با چیزی باشه که سامانه می خواد. بعد از بارگذاری مدارک، نوبت به پرداخت الکترونیکی هزینه تقاضانامه می رسه. این هزینه معمولاً مبلغ ثابتی هست که باید آنلاین پرداخت بشه.
گام هفتم: تایید نهایی و دریافت کد رهگیری (خیلی مهمه!)
بعد از اینکه همه مراحل رو انجام دادید، یه بار دیگه تمام اطلاعات رو مرور کنید و از صحت اون ها مطمئن بشید. بعد روی گزینه تایید نهایی کلیک کنید. سامانه به شما یه کد رهگیری می ده. این کد رو مثل گنجینه محافظت کنید! کد رهگیری، مثل شناسنامه درخواست شماست و برای تمام پیگیری های بعدی بهش نیاز پیدا می کنید. حتماً ازش عکس بگیرید، یادداشتش کنید یا تو یه جای امن ذخیره کنید.
لیست کامل مدارک مورد نیاز برای صدور سند مالکیت
همونطور که تو مراحل ثبت درخواست گفتیم، آماده کردن و بارگذاری مدارک درست و کامل، یکی از حیاتی ترین قدم ها برای گرفتن سند مالکیت هست. اگه مدارکتون ناقص باشه، پرونده تون برگشت می خوره و حسابی وقتتون تلف می شه. پس این لیست رو با دقت بخونید و همه رو آماده کنید:
مدارک شناسایی شما به عنوان متقاضی
- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی: اگه شما یه شخص حقیقی هستید (یعنی خودتون درخواست می دید)، باید از تمام صفحات شناسنامه و کارت ملیتون کپی برابر اصل تهیه کنید. برابر اصل کردن یعنی یه دفتر اسناد رسمی (دفترخونه) صحت کپی رو با اصلش تایید می کنه.
- کپی برابر اصل مدارک نمایندگی: اگه نماینده یه نفر دیگه هستید (مثلاً وکیل، قیم، یا ولی قانونی)، باید کپی برابر اصل وکالت نامه، قیم نامه یا هر مدرک دیگه ای که نمایندگی شما رو ثابت می کنه، ارائه بدید.
- کپی برابر اصل اساسنامه، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات: اگه متقاضی یه شرکت یا شخص حقوقی هستید، این مدارک برای اثبات هویت شرکت لازمه.
مدارک اثبات تصرف و مالکیت
این بخش مهمترین مدارکه و باید نشون بده که شما صاحب ملک هستید و سال هاست که توش تصرف دارید:
- کپی برابر اصل مبایعه نامه (قولنامه) یا سایر اسناد عادی: اگه ملک رو با قولنامه خریدید، باید کپی برابر اصل همه قولنامه هایی که نشون می ده ملک چطور به شما رسیده رو ارائه بدید. هرچی زنجیره نقل و انتقال کامل تر باشه، بهتره.
- کپی برابر اصل سند مالکیت مشاعی: اگه جزو مالکین مشاعی هستید که بخش خودش رو جدا کرده، باید کپی برابر اصل سند مشاعی رو بارگذاری کنید.
- کپی برابر اصل صفحات سند مالکیت قبلی: اگه ملک قبلاً سابقه سند رسمی داشته (مثلاً به نام فروشنده شما)، باید کپی برابر اصل صفحات مربوط به اطلاعات ملک و مالک، حدود اربعه (چهار طرف ملک) و همینطور صفحات نقل و انتقالات اون سند رو ارائه بدید. این مدارک نشون می ده که ملک شما در اصل سنددار بوده.
- کپی برابر اصل اجاره نامه وقف: اگه ملک شما اعیانی روی زمین وقفی هست، باید کپی برابر اصل اجاره نامه زمین از سازمان اوقاف رو ارائه بدید.
مدارک فنی و نقشه ملک (مختصات UTM)
این مدرک برای تعیین دقیق موقعیت ملک شما روی نقشه بسیار حیاتیه:
- فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملک (UTM) توسط کارشناس رسمی نقشه برداری: این نقشه رو باید توسط یه کارشناس رسمی نقشه برداری (که مورد تایید سازمان ثبت اسناد و املاک کشوره) تهیه کنید. تو این نقشه، موقعیت دقیق ملک شما با مختصات UTM روی کره زمین مشخص می شه. این کار تضمین می کنه که ملک شما با هیچ ملک دیگه ای تداخل نداره و مرزهای اون دقیقاً مشخصه.
هزینه و فیش پرداخت
- فیش بانکی پرداخت هزینه تقاضانامه: اگه هزینه رو به صورت آنلاین پرداخت کرده باشید، معمولاً نیاز به بارگذاری فیش نیست و خود سامانه تاییدیه رو نشون می ده. اما اگه به هر دلیلی مجبور به پرداخت از طریق فیش بانکی شدید، باید اصل فیش پرداختی به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رو ارائه بدید.
یه سری مدارک دیگه که لازمتون می شه
- نسخه چاپی تقاضانامه: بعد از اینکه درخواستتون رو توی سامانه تکمیل و تایید نهایی کردید، یه نسخه چاپی از تقاضانامه بهتون می ده که باید اون رو پرینت بگیرید.
چند تا نکته مهم درباره مدارک
- برابر اصل کردن: تاکید می کنم که برابر اصل کردن مدارک خیلی مهمه. یعنی کپی های شما باید با اصلشون توسط یه دفتر اسناد رسمی تطبیق داده بشن.
- دقت در اطلاعات: مطمئن بشید که تمام اطلاعات وارد شده تو سامانه با مدارک کپی برابر اصل شما کاملاً یکسانه. حتی یه غلط املایی کوچک می تونه باعث برگشت خوردن پرونده بشه.
- عدم نقص مدارک: پرونده هایی که مدارکشون ناقصه، مدت زمان رسیدگیشون طولانی تر می شه یا حتی ممکنه رد بشن. پس وسواس به خرج بدید و همه مدارک رو کامل جمع آوری کنید.
- فرمت و حجم فایل: معمولاً سامانه فرمت های خاصی (مثل JPG یا PDF) و حداکثر حجمی رو برای فایل های بارگذاری شده مشخص می کنه. حتماً به این نکات هم توجه کنید.
آماده کردن این مدارک شاید کمی زمان بر باشه، اما یادتون باشه که سرمایه گذاری برای آینده ملکتون هست و ارزشش رو داره.
فرآیند رسیدگی به درخواست سند مالکیت بعد از ثبت: نقش دبیرخانه هیئت تعیین تکلیف
خب، تا اینجا شما درخواستتون رو تو سامانه صدور سند مالکیت ثبت کردید و مدارکتون رو هم بارگذاری کردید. حالا دیگه توپ تو زمین سازمان ثبت اسناد و املاکه. بعد از این مرحله، پرونده شما وارد یه فرآیند اداری می شه که دبیرخانه هیئت قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند رسمی مسئول رسیدگی بهشه. بیاید ببینیم چه اتفاقاتی میفته:
اولین بررسی و ارسال پرونده
اولین کاری که دبیرخانه انجام می ده، یه بررسی اولیه روی درخواست و مدارک شماست. اگه مدارک کامل و درست باشن و درخواستتون هم طبق قوانین باشه، پرونده شما رو به کارشناسان منتخب اداره ثبت ارجاع می ده تا بررسی های دقیق تر انجام بشه.
بازدید کارشناس از ملک شما
بعد از بررسی اولیه، یه کارشناس از اداره ثبت (یا یه کارشناس رسمی نقشه برداری که مورد تایید اداره ثبت باشه) اعزام می شه به محل ملک شما. این کارشناس میاد تا وضعیت ملک رو از نزدیک ببینه، با اظهارات شما تطبیق بده و از تصرفات شما مطمئن بشه. حواستون باشه که این مرحله خیلی مهمه!
کارشناس یه صورت جلسه تهیه می کنه که توش مشخصات ملک، وضعیت تصرفات، و اظهارات شما ثبت می شه. این صورت جلسه رو باید شما به عنوان مالک و همینطور چهار نفر از معتمدین محلی (مثلاً همسایه ها یا ریش سفیدهای محل که مالکیت و تصرف شما رو تایید کنن) امضا کنن. پس از قبل با چند نفر از معتمدین هماهنگ کنید که موقع بازدید کارشناس، حضور داشته باشن.
آگهی در روزنامه: خبر به همه می رسه!
بعد از تهیه صورت جلسه و تایید کارشناس، دبیرخانه هیئت تعیین تکلیف، یه آگهی تو یکی از روزنامه های کثیرالانتشار (پرتیراژ) و همینطور روزنامه رسمی کشور منتشر می کنه. تو این آگهی، مشخصات ملک و درخواست شما برای سند مالکیت اعلام می شه. این کار برای اینه که اگه کسی ادعایی روی ملک شما داره یا فکر می کنه حقش ضایع شده، مطلع بشه و اعتراض کنه.
یه مهلت مشخص (معمولاً ۶۰ روز) برای اعتراض به این آگهی تعیین می شه. اگه تو این مدت کسی اعتراضی نکنه، یعنی عملاً ملک شما بدون معارض محسوب می شه و فرآیند ادامه پیدا می کنه. اما اگه اعتراض بشه، پرونده شما وارد مسیر قضایی می شه و دیگه از حوزه این سامانه خارج می شه و باید از طریق دادگاه پیگیری کنید.
صدور رأی هیئت تعیین تکلیف
اگه اعتراضی به آگهی وارد نشد یا اعتراض وارد نبود، هیئت قانون تعیین تکلیف تشکیل جلسه می ده و بر اساس مدارک موجود، گزارش کارشناس و عدم وجود معارض، رأی خودش رو صادر می کنه. این رأی می تونه به نفع شما باشه و منجر به صدور سند مالکیت بشه، یا اگه مشکلی وجود داشته باشه، درخواست شما رو رد کنه.
بالاخره سند می رسه دستتون!
اگه رأی هیئت به نفع شما صادر بشه، پرونده شما برای انجام مراحل نهایی صدور سند مالکیت به واحد ثبتی مربوطه ارسال می شه. اونجا سند تک برگ به اسم شما صادر می شه و بالاخره می تونید سند رسمی و شش دانگ ملکتون رو دریافت کنید. این مرحله می تونه یه حسابی شیرین و دلنشین باشه که سال ها انتظارش رو می کشیدید.
کل این فرآیند، بسته به حجم پرونده ها و دوندگی های اداری، ممکنه چند ماه تا یک سال طول بکشه. اما این نکته رو همیشه یادتون باشه که پیگیری مستمر و ارائه اطلاعات درست، می تونه حسابی به سرعت بخشیدن به کار کمک کنه.
نتیجه گیری
همونطور که دیدیم، سامانه صدور سند مالکیت (sabtemelk.ssaa.ir) یه فرصت عالی و طلایی برای همه اوناییه که صاحب ملک های بدون سند هستن یا سال هاست با قولنامه های عادی سر و کار دارن. داشتن سند رسمی، نه فقط یه تیکه کاغذ، بلکه یه تضمین محکم برای حقوق مالکانه شماست و از خیلی از مشکلات و دردسرهای حقوقی تو آینده پیشگیری می کنه.
شاید در نگاه اول، مراحل ثبت درخواست و جمع آوری مدارک کمی پیچیده به نظر بیاد، اما با یه کم حوصله، دقت و پیگیری، می تونید این مسیر رو طی کنید و بالاخره ملکتون رو صاحب هویت رسمی کنید. پس اگه هنوز برای ملکتون سند ندارید، دست دست نکنید و همین امروز یه سر به سامانه صدور سند مالکیت بزنید. با این کار، خیالتون از بابت ملکتون برای همیشه راحت می شه و یه سرمایه ارزشمند رو به نام خودتون ثبت می کنید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سامانه صدور سند مالکیت فوری و آسان | ثبت آنلاین املاک" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سامانه صدور سند مالکیت فوری و آسان | ثبت آنلاین املاک"، کلیک کنید.