۱۲ راه برای بهبود مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی

آزمون آیلتس یکی از آزمون های معتبر سنجش زبان انگلیسی دنیاست که کسب یک نمره ی قابل قبول در آن برای شما رزومه خوبی محسوب می شود. علی الخصوص زمانی که قصد مهاجرت داشته باشید، در دست داشتن این مدرک برای شما ضرورت دارد.

در این مطلب قصد داریم درباره ی بهترین روش تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس و تکنیک های کاربردی آن صحبت کنیم.همان طور که می دانید لیسنینگ یکی از بخش های آزمون آیلتس است که چهار قسمت دارد.

برای هر یک از این چهار قسمت ۱۰ سوال طرح شده است. برای پاسخگویی به سوالات هر قسمت باید به یک فایل صوتی گوش دهید و بر اساس آن به سوالات جواب دهید.

برای تقویت این مهارت لازم است که بعضی کارها را به روزمره ی خود اضافه کنید و سایر استراتژی ها و تکنیک های پاسخگویی را یاد بگیرید تا بهترین نتیجه را در آزمون خود بدست بیاورید. در ادامه درباره ی تمامی روش های کلیدی تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس صحبت خواهیم کرد.

۱. به طور کامل با بخش لیسنینگ آزمون آیلتس آشنا شوید.

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس حدوداً ۳۰ دقیقه زمان می برد.
به طور کلی ۴ نوع مکالمه در این بخش پخش می شود که باید پس از شنیدن آن ها به سوالات این بخش پاسخ دهید. این چهار نوع مکالمه عبارتند از:

  • مکالمات روزمره ی زبان انگلیسی
  • مونولوگ (تک گویی یک نفره) درباره ی یک موضوع خاص
  • یک مکالمه بین ۲ تا ۴ نفر پیرامون یک موضوع آکادمیک
  • یک مونولوگ درباره ی یک موضوع آکادمیک.

زمانی که به طور کامل با موضوعات، زمان بندی و چگونگی پاسخگویی به این بخش از آزمون آیلتس آشنا می شوید، می دانید که در این آزمون با چه چیزی روبرو خواهید شد و باید چه انتظاری داشته باشید.

آشنایی با لهجه های مختلف زبان انگلیسی، از جمله بریتیش، امریکن، استرالیایی و سایر لهجه ها، اهمیت چشمگیری در موفقیت در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس دارد.

این موضوع به دلیل وجود تنوع لهجه ها در مناطق مختلف جهان و نیز به عنوان یک مهارت حیاتی در ارتباط با انسان ها و تبادل اطلاعات در محیط های بین المللی بسیار حائز اهمیت است.

در آزمون آیلتس، شناخت لهجه های مختلف به شما کمک می کند تا بهتر متوجه متن های شنیداری شوید و پاسخ های دقیق تر و بهتری به سوالات این بخش بدهید.

آشنایی با این لهجه ها به شما اعتماد به نفس و انعطاف پذیری لازم را در مهارت ها شنیداری و ارتباطات بین فرهنگی می دهد. به عبارت دیگر، درک و تسلط بر لهجه های مختلف به شما کمک می کند تا یک فرد موفق و مسلط به زبان انگلیسی باشید و به راحتی و با وجود چالش های زبانی، در مسیر موفقیت در آزمون آیلتس پیش بروید.

۲. خود را برای «یک بار شنیدن» آماده کنید.

شما فقط یک فرصت برای گوش دادن به مکالمات بخش لیسنینگ را دارید، درست مثل زندگی واقعی! برای عملکرد بهتر در آزمون به شما توصیه می کنیم که در زمان تمرین و آمادگی برای آزمون نیز، لیسنینگ ها را فقط یک بار گوش کنید.

سعی کنید نقاط ضعف خود در شنیدن را شناسایی کنید و روی بهبود آن ها کار کنید.

یکی دیگر از کارهایی که به شما در پاسخگویی بهتر به سوالات کمک می کند، خط کشیدن زیر کلمات کلیدی در آزمون است؛ البته در صورتی که در نسخه ی کاغذی آزمون ثبت نام کنید. این کار به تقویت بیشتر مهارت شنیداری شما کمک می کند.

۳. استراتژی های پاسخگویی را به طور کامل یاد بگیرید.

برای دادن پاسخ صحیح به سوالات لیسنینگ آزمون آیلتس باید با حفظ آرامش بر روی لیسنینگ ها تمرکز کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید و استراتژی های کاربردی و متفاوتی را بیاموزید، قطعا به سادگی و بدون از دست دادن هیچکدام از سوالات، به آن ها به درستی پاسخ خواهید داد.

یکی از استراتژی های تقویت مهارت پاسخگویی به سوالات لیسنینگ این است که با دقت به مکالمات گوش دهید و از آنچه می شنوید یادداشت برداری کنید. این کار شما را از آشفتگی در پاسخ دادن به سوالات آزمون می رهاند.

بهتر است پیش از شروع لیسنینگ نگاهی کلی به سوالات بیندازید و زیر کلمات کلیدی آن خط بکشید. البته بهتر است به گزینه های سوالات چهارگزینه ای نگاه نکنید تا ذهن شما از آنچه می شنوید منحرف نشود.

ضمناً هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارید. فراموش نکنید که اگر از پاسخ خود به سوالی اطمینان ندارید، باز هم آن را خالی نگذارید. چرا که پاسخ اشتباه در آزمون آیلتس نمره ی منفی ندارد.

۴. دایره ی واژگان خود را گسترش دهید.

یکی از راه هایی که به تقویت سریع تر مهارت لیسنینگ شما کمک می کند، ارتقای دایره لغاتتان است. اگر دایره ی واژگان خود را تقویت کنید درک آنچه می شنوید برایتان راحت تر می شود. بنابراین واژگان آیلتس را به همراه تلفظ های مختلفش یاد بگیرید تا مهارت شنیداری بهتری برای آزمون آیلتس به دست بیاورید. در این صورت مکالمات با هر لهجه و سرعتی که پخش شود، شما به راحتی قادر به درک آن خواهید بود. دوره آموزش لغات ضروری برای آیلتس می‌تواند به شما در این باره کمک کند.

یکی از کارهایی که گاهی انجام آن لازم است، حدس زدن معنی کلمات جدید است. برای این کار می توانید از موضوع لیسنینگ و لحن گوینده ها نیز کمک بگیرید.

۵. رمز موفقیت در تمرین و تکرار است

انجام تمرینات مشابه و نمونه سوالات آزمون های پیشین آیلتس به شما این امکان را می دهد که خود را برای هر ۴ نوع از سوالات لیسنینگ آماده کنید. تمرین و تکرار و پس از آن تحلیل آموخته هایتان، سرعت شما در پاسخگویی به سوالات را بالا می برد و شما را به نمره ی ایده آل نزدیک تر می کند.

یکی از بهترین راه های تمرین و تکرار دانسته هایتان، است.

در این کلاس ها شما می توانید از استاد بخواهید تا در کنار رفع اشکال، نقاط قوت و ضعف شما را به صورت دقیق تشخیص داده و در جهت رفع آن ها به شما کمک های تخصصی بکند تا نمرات و امتیازات بیشتری در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس بگیرید.

۶. گوش دادن به زبان انگلیسی را به کارهای روزمره ی خود اضافه کنید.

گوش دادن به دو صورت فعال و غیرفعال انجام می شود.

  • در گوش دادن فعال شما برای شنیدن جزئیات مکالمات تمرکز می کنید و در نهایت درک بهتری از ماجرا خواهید داشت.
  • اما در گوش دادن غیرفعال شما می توانید زمانی که مشغول به انجام کاری مانند آشپزی یا نقاشی کردن هستید، خود را مشغول شنیدن زبان انگلیسی کنید. برای این کار می توانید از موسیقی ها و پادکست های مختلف به زبان انگلیسی کمک بگیرید.

۷. سرعت گوش دادن به فایل ها را به مرور افزایش دهید.

در آزمون لیسنینگ آیلتس، توانایی گوش دادن به فایل های صوتی با سرعت زیاد در لهجه های مختلف یک مهارت حیاتی است که تأثیر مهمی در موفقیت در کسب امتیازهای بالا دارد.

این کاملاً طبیعی است که در ابتدای مسیر آمادگی برای کسب مهارت در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس سرعت عادی فایل های صوتی برای شما بسیار زیاد به نظر برسد. در این صورت می توانید سرعت پخش صوت را کمتر کنید و آن را به مرور افزایش دهید.

اما با نزدیک شدن به تاریخ و روز آزمون، بهتر است فایل های صوتی را با سرعت عادی خودشان گوش داده و حتی آن ها را بیشتر هم بکنید؛ چرا که در آزمون لیسنینگ آیلتس شما قرار است فایل های اسپیکینگ افراد نیتیو و بومی را گوش کنید و طبیعتاً سرعت گویندگان بومی زیاد است و شما باید بتوانید در مدت زمان محدود بخش لیسنینگ، به این فایل ها گوش داده و به سوالات مربوط به آنها جواب بدهید.

۸. به انگلیسی فکر کنید.

بسیاری از اساتید حرفه ای زبان بر روی این قانون تاکید دارند که فکر کردن به یک زبان خاص به شما کمک می کند آن زبان را بهتر یاد بگیرید.

بنابراین تلاش کنید که هر آنچه را می شنوید به زبان انگلیسی پاسخ دهید و آن را در ذهنتان ترجمه نکنید؛ چرا که با ترجمه ی هر سوال پیش از پاسخگویی به آن، باید زمان زیادی را صرف ترجمه کردنش کنید، در نتیجه بسیار کندتر عمل خواهید کرد.
ضمناً در آزمون آیلتس، در بخش لیسنینگ زمان زیادی برای ترجمه و پاسخگویی به سوالات ندارید. پس بهتر است وقتی در حال آمادگی برای آزمون آیلتس هستید، به انگلیسی فکر کنید!

می توانید برای شروع هر شب یک موضوع از موضوعات پرتکرار آیلتس را انتخاب کنید و در ذهن خود به زبان انگلیسی به آن موضوع فکر کنید. این کار شما را به بهترین نحو در زبان انگلیسی غوطه ور می کند.

۹. در یک کلاس یا دوره آمادگی برای آیلتس ثبت نام کنید.

شما می توانید در یک دوره ثبت نام کنید و تمامی مهارت های خود از جمله مهارت لیسنینگ را ارتقا دهید. هر یک از این کلاس ها مزایای خود را بریتان دارند.

دوره لیسنینگ آیلتس سپهر انگلیش یکی از جامع‌ترین و موثرترین دوره های تقویت مهارت شنیداری و Listening برای آزمون آیلتس است.

در یک کلاس یا دوره تمرکز مدرس بر روی شماست. درنتیجه با سرعت بیشتری می توانید تمام مهارت های خود را تقویت نمایید. در یک کلاس چون افراد بیشتری حضور دارند، مکالمات بیشتری می شنوید و می توانید با ضبط کردن صدای کلاس، بارها به مکالمات آن گوش کنید و مهارت شنیداری خود را بیش از پیش تقویت نمایید. انتخاب با شماست!

۱۰. با افراد مختلف ارتباط بگیرید.

در دنیای امروزی که برقراری ارتباط کاری بسیار ساده است، شما می توانید با استفاده از یک پلتفرم با فردی در دورترین نقطه ی جهان که به زبان انگلیسی صحبت می کند ارتباط بگیرید.

با این کار می توانید توانایی خود را برای گوش دادن به زبان انگلیسی با لهجه ها و سرعت های مختلف تقویت کنید. این یکی از بهترین روش های تبدیل شدن به یک شنونده ی مسلط به زبان انگلیسی است.

۱۱. از تمام منابع مفید برای تقویت لیسنینگ خود استفاده کنید.

خودتان را به یک یا دو منبع محدود برای تمرین و تقویت لیسنینگ آیلتس محدود نکرده و از منابع متعدد و جذاب استفاده کنید. در ادامه تعدادی از بهترین و متنوع ترین منابع برای تقویت لیسنینگ آیلتس، اعم از کتاب، اپلیکیشن، فیلم ها، سریال ها و… آشنا خواهید شد.

 

۱۲. پادکست انگلیسی گوش دهید.

گوش دادن به پادکست های زبان انگلیسی نیز می‌تواند یکی از موثرترین راه ها برای تقویت مهارت لیسنینگ شما باشد. اگر پادکستی پیدا کنید که به موضوع آن علاقه‌مند هستید، می‌توانید از این کار لذت زیادی نیز ببرید. در این لینک می‌ةوانید لیستی از پادکست‌های پیشنهادی برای زبان آموزان را مشاهده کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۱۲ راه برای بهبود مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۱۲ راه برای بهبود مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی"، کلیک کنید.