تثبیت کننده بوی عطر

در هنگام تولید یک عطر، مواد خام تشکیل دهنده آن با هم ترکیب شده و یک کنسانتره ایجاد می کنند که جنبه های برتر هر اسانس را نشان می دهد، اما مشکل اینجاست که این کنسانتره ماندگاری بالایی روی پوست ندارد. در گذشته تثبیت کننده های طبیعی مانند عنبر، عنبر مخملی و مشک گربه زباد زمانی برای افزایش ماندگاری عطر به اسانس ها اضافه می شدند. اما به دلیل منشا حیوانی آنها، استفاده از این مواد تثبیت کننده مشکلات فراوانی به وجود آورد که از آن میان می توان به کم شدن تعداد حیوانات هدف و رسیدن آنها به مرز انقراض اشاره کرد.

تثبیت کننده بوی عطر

به همین دلیل امروزه قوانین سخت گیرانه حفاظت از محیط زیست اجازه استفاده از مواد تثبیت کننده عطر با منشا حیوانی را نمی دهد و به ندرت می توان عطری پیدا کرد که از این مواد در تولید آن استفاده شده باشد. قیمت عطر ویتابلا نسبت به کیفیت خیلی مناسب انتخاب شده است

.عطرسازان مدرن از مواد تثبیت کننده مصنوعی برای افزایش ماندگاری عطرهای تولیدی خود استفاده می کنند. به عنوان مثال یکی از تثبیت کننده های مصنوعی بسیار قوی BMV نام دارد که تقریبا بدون بو بوده و می تواند تا غلظت 10 درصد نیز در عطر استفاده شود. اگرچه این ماده در الکل حل نمی شود و این مساله استفاده از آن را تا حدودی چالش برانگیز می کند.

تثبیت کننده عطر چیست ؟

تثبیت کننده های عطر موادی هستند که در صنایع مختلف با هدف حفظ حالت مواد اولیه و جلوگیری از تجزیه، خراب شدن و تبخیر آنها استفاده می شوند. از انواع مختلف تثبیت کننده ها همچنین در زمینه هنری نیز برای جلوگیری از خراب شدن آثار هنری ارزشمند استفاده می شود. عبارت تثبیت کننده عطر یک اصطلاح قدیمی بوده و به مواد طبیعی گفته می شود که به عطر اضافه می شوند تا ماندگاری آن را بالا برده و طول عمر عطر را افزایش دهند.

عملکرد تثبیت کننده های عطر بدین صورت است که با چند برابر کردن فشار بخار و کاهش دادن سرعت فرار عطر، ماندگاری مواد اولیه خام به کار رفته در اسانس های عطر را بالا می برند. استفاده از تثبیت کننده به عنوان پایه در عطر باعث می شود که روغن عطر تثبیت شده و در نتیجه آزاد شدن آن کندتر صورت گرفته و ماندگاری رایحه عطر طولانی تر شود. ماندگاری عطر همواره یکی از دغدغه های اصلی عطرسازان است؛ زیرا موفقیت در آن یکی از عواملی است که می تواند موجب بیشتر شدن موفقیت فروش عطر در این بازار رقابتی شود.

بسیاری از تثبیت کننده های عطر را می توان در نت های پایه عطرها یافت. غلظت این تثبیت کننده ها در عطر عموما بین 3 تا 5 درصد است. استفاده از انواع مختلف تثبیت کننده های عطر نقش مهمی در تعیین مشخصات نهایی رایحه عطر دارد؛ زیرا این مواد می توانند رایحه عطر را نیز به طور قابل توجهی تغییر دهند. بنابراین انتخاب صحیح تثبیت کننده مناسب نقش مهمی در صنعت عطرسازی دارد.

منشا انواع مختلف تثبیت کننده عطر

همانطور که اشاره کردیم تثبیت کننده های عطر در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارند. بسیاری از انواع تثبیت کننده های عطر با منشا حیوانی هستند، اما امروزه با همتایان مصنوعی پایدارتر، چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ زیست محیطی، جایگزین شده اند. ماسک مو کراتین ویتابلا برای هر بانویی برای داشتن موهایی زیبا واجب است .

انواع تثبیت کننده عطر طبیعی رزینوییدها نام دارند. برخی گیاهان ماده چسبناکی به نام رزین تولید می کنند که در اثر یکسری فرآیندهای شیمیایی به رزینویید تبدیل شده و در بسیاری عطرها و محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

رزینوییدها عبارتند از رزین های شیرین و غلیظ، کندر کاجی با رایحه تند، مر مکی چوبی و گرم، کندر لیمویی، رزین خشک، شیرین و میوه ای لابدانوم، صمغ شیرین و وانیلی درخت استرک، صمغ تازه و شیرین بالسام، مشک زمینی و در نهایت مشک گربه زباد. تثبیت کننده های مصنوعی عطر اما حلال هایی سنتزی، تقریبا بی بو و با فراریت کم هستند که فشار بخار بسیار کمی دارند.

انواع تثبیت کننده عطر

در سال 1960 استفن آرکتاندر یک تقسیم بندی اولیه از تثبیت کننده های عطر را ارایه داد که هنوز هم مورد استفاده است. او انواع تثبیت کننده عطر را بر اساس ویژگی ها و رفتار در 4 دسته تقسیم بندی کرد:

  • دسته اول انواعی از تثبیت کننده عطر هستند که غیرفرار بوده و به دلیل رایحه ملایم، با انواع عطرها سازگاری دارند. این مواد عموما در فرمولاسیون عطر استفاده می شوند تا ترکیبات فرار موجود در عطر را ماندگارتر کنند. به عنوان مثال بنزویین، مشک، لابدانوم و عنبر سایل در این دسته قرار می گیرند.
  • دسته دوم گروهی هستند که با ترکیبات فرار موجود در محصول تعاملی برقرار نمی کنند و بیشتر به دلیل تاثیری که در رایحه، رنگ و بافت عطر ایجاد می کنند مورد استفاده قرار می گیرند. از این گروه می توان نعنای هندی، موم زنبور عسل و چوب صندل را نام برد.
  • دسته سوم از انوع تثبیت کننده عطر گروهی هستند که علیرغم اینکه درجات مختلفی از تثبیت کنندگی دارند، به طور خاص با هدف تقویت سایر نت ها به عطر اضافه می شوند. این مواد پیچیدگی، گرما و عمق را به رایحه اضافه می کنند و به دلیل ماهیت و رایحه برجسته، عموما در مقادیر کم مورد استفاده قرار می گیرند. از این دسته می توان به بالسام و وانیل اشاره کرد.
  • دسته آخر گروهی هستند که لزوما دارای خاصیت تثبیت کنندگی نیستند، اما به دلیل اینکه نقطه جوش بالایی دارند نقطه جوش عطر را بالا برده و بوی مواد با نقطه جوش پایین را مختل می کنند. این مدل از تثبیت کننده های عطر عموما کریستال های بی بو یا تقریبا بی بویی هستند که بر روی عطر تاثیر فیزیکی داشته و در صورتی که خود دارای رایحه باشند این رایحه بسیار جزیی است.

عنبر سایل یکی از گرانقیمت ترین تثبیت کننده های موجود در بازار است که از سیستم گوارشی نهنگ اسپرم یا نهنگ عنبر استخراج می شود. این تثبیت کننده عطر که با نام کهربای خاکستری نیز شناخته می شود یکی از ارزشمندترین تثبیت کننده ها در صنعت عطرسازی محسوب می شود. ضد آفتاب ویتابلا ایتالیا در کیف لوازم آرایشی هر فردی که به سلامت پوست خود اهمیت میدهد دیده میشود .

البته به دلیل محدودیت های قانونی و همچنین کمیاب بودن این ماده، استفاده از آن در مقیاس گسترده امکان پذیر نبوده و به همین دلیل در صنعت عطرسازی از ماده سنتزی مشابه آن به نام آمبروکسان استفاده می شود.

آمبروکسان

آمبروکسان از ترکیبات طبیعی سنتز شده و رایحه ای مشابه عنبر و سدر دارد. رایحه این تثبیت کننده عطر بسیار نزدیک به عنبر سایل است و به همین دلیل از آن در صنعت عطرسازی استفاده می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تثبیت کننده بوی عطر" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تثبیت کننده بوی عطر"، کلیک کنید.