بررسی سه فیلم شاخص محیط زیستی حاضر در جشنواره فیلم فجر – خبرگزاری نوتیفیکیت | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری نوتیفیکیت محمد مدادی سرپرست مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کمیته داوران محیط زیستی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش تجلی اراده ملی اعلام کردند که تا روز نهم این جشنواره ۳۰ فیلم به اکران درآمده است و از این بین بسیاری از فیلم ها دارای نکاتی از محیط زیست بوده اند.

بررسی سه فیلم شاخص محیط‌زیستی حاضر در جشنواره فیلم فجر

عضو هیأت داوران بخش محیط زیست چهل و سومین جشنواره فیلم فجر افزود: به عقیده کمیته داوران بخش محیط زیست این جشنواره بسیاری از فیلم های اکران شده به دلیل عدم استفاده فیلمسازان از مشاوران و متخصصان محیط زیستی در ارائه مفاهیم مربوط به آن دچار چالش های جدی بوده اند اما در این میان سه فیلم خاتی ناتورِ دشت و تاکسیدرمی دارای بن مایه های مرتبط با محیط زیست در ایده پردازی محتوا و داستان بوده اند.

در ادامه به نقد و بررسی آنها از دیدگاه هیئت داوران محیط زیستی پرداخته می شود:

ناتورِ دشت

فیلم سینمایی «ناتور دشت» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان داستان گم شدن یک دختربچه را در منطقه ای بومی به تصویر می کشد. این فیلم با الهام از یک رویداد واقعی ساخته شده که اوایل سال ۱۴۰۳ در یکی از روستاهای استان گلستان رخ داد و تلاش دارد تا اثرات مخرب فردی و اجتماعی اعتیاد را بیان کند.

در کنار خط سیر اصلی داستان احمد پیران محیط بانی بازنشسته در حالی که قصد ترک روستا برای حضور در مسابقه کشتی فرزندش را دارد متوجه می شود که دختر کوچک یکی از محلی ها ناپدید شده است. حسب اتفاق پدر دختر بچه ی گم شده سال ها پیش در اثر تیراندازی به دلیل نامعلوم در جنگلی مه آلود توسط محیط بان پیران از ناحیه پا دچار نقص شده است. او در فیلم از این حادثه دچار عذاب وجدان و شرمساری است و نمی تواند بی تفاوت بماند با اتکا به جایگاه اجتماعی خود خبر گم شدن دختر را در فضای مجازی منتشر کرده و از مردم درخواست کمک می کند.

فیلم علاوه بر خط اصلی دارای خرده داستان هایی است که پیرو خط اصلی داستان است. از جمله اینکه محیط بان بازنشسته دیگری که همکار نقش اول داستان بوده پس از بازنشستگی به قاچاق پرنده روی آورده است و از قضا تنها کسی است که شاهد خطای تیراندازی محیط بان پیران بوده است.

نکات برجسته فیلم از نظر محیط زیستی:

– پایگاه اجتماعی قوی یک محیط بان بازنشسته که باعث می شود مردم چند روستا با یک فراخوان او برای کاری داوطلبانه بسیج شوند.

– امکان پیشامد اتفاقات ناخواسته در شغل محیط بانی.

– آزاد کردن پرندگان در قفس توسط قهرمان داستان به عنوان نماد حرکت محیط زیستی

– درج عبارت یا ضامن آهو روی اتومبیل جیپ آهوی احمد پیران

– اشاره به قنات های خشکیده

ابهامات فیلم:

_ وجود جنبه های منفی شخصیت محیط بان ها در کنار جنبه مثبت که برخورداری از موقعیت اجتماعی و اعتماد جامعه بوده است.

_ فعالیت یک محیط بان باز نشسته در امر قاچاق پرنده

_ عدم ارائه هویتی جامع و شفاف از شخصیت محیط بان

_ رهاسازی غیر اصولی بدون مطالعه و توجه به زیستگاه گونه سابقه پرنده ها از لحاظ وحشی یا دست آموز بودن توسط محیط بان.

بررسی سه فیلم شاخص محیط زیستی حاضر در جشنواره فیلم فجر

خاتی

فیلم «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی فیلمنامه نویسی احمد رفیع زاده آهنگسازی آریا عظیمی نژاد و بازیگری سارا بهرامی در نقش خاتی سعید آقاخانی در نقش قباد (برادر شوهر خاتی) در سال ۱۴۰۳ ساخته شده است.

این فیلم از معدود فیلم های سینمای ایران است که با دیدگاه محیط زیستی ساخته شده و چالش های فرهنگی و نیز تعارض زیستگاه حیات وحش و انسان را بیان می کند و با هدف افزایش دانش و فرهنگ محیط زیستی مخاطب ساخته شده که به نظر می رسد در سکانس هایی از فیلم اصرار به بیان واقعیت های فرهنگی محیط زیست نشان از وفاداری فیلم نامه نویس و کارگردان آن نسبت به مسائل فرهنگی در این حوزه است که حتی باعث شده در سکانس هایی از فیلم ارائه اطلاعات فرهنگی به مخاطب بر هیجان انگیز کردن فیلم غالب شده و روند فیلم کُند شود.

در ابتدای فیلم بر اثر آتش سوزی که به نظر تعمدی در جنگل های زاگرس (مکانی نامشخص) ایجاد شده حیوانات یا آسیب دیده بودند یا به منطقه سکونت انسان برای تهیه غذا نزدیک شده بودند و در این بین تعارض آشکار زیستگاه بین انسان و حیات وحش شکل می گیرد.

خاتی زنی قوی شجاع و عاشق حیات وحش و محیط زیست است که همراه دو فرزندش در کوهستان چادر زده و زندگی می کند. خرسی که پیش تر در توله گی با حمایت خاتی بزرگ و در طبیعت رها شده بود در حمله ای به دامون (شوهر خاتی) که برای شکار خرس به جنگل رفته بود وی را کشته است.

در سکانس هایی از فیلم آسیب هایی که آتش سوزی به کلاغ و روباه زده و خاتی (که دوستدار محیط زیست و حیات وحش است) در حال تیمار کردن آنهاست به نمایش کشیده می شود همچنین خاتی به طور موقت از دو توله خرس نگهداری می کند.
در فیلم به فرهنگ غلط مردم و برداشت نادرست آنها از حیات وحش اشاره می شود.

نکات برجسته فیلم:
– در بیشتر لحظات فیلم تصاویر زیبا و چشم نوازی در پشت سر بازیگران از منطقه قابل مشاهده است.

– عناصر طبیعت همچون کوه درخت جنگل و انواع حیات وحش در کنار انسان در فیلم به نمایش در آمده که تجربه ای نو برای بیننده به ارمغان می آورد.

– صداهای طبیعت بیننده را کاملاً در فضای فیلم قرار می دهد و موسیقی محلی نیز به مقدار مناسب و گسسته در فیلم گوش نواز است.

– به بسیاری از معضلات محیط زیستی همچون: آتش زدن عمدی طبیعت خرافات و تصمیم به شکار خرس به دلیل خسارت انتقام گیری و تعارض زیستگاه انسان و حیات وحش حضور احتمالی حیات وحش در جاده و احتمال تصادف با آن اشاره شده است.

– فیلم به دنبال ارائه مسائل فرهنگی محیط زیستی و اجتماعی و مرزبندی بین زندگی انسان و دیگر موجودات زنده است و به دنبال سیاه نمایی نیست.

نکات چالش برانگیز:
– بازیگران با لهجه محلی صحبت نمی کنند که دلیل آن شاید بی نیاز کردن مخاطب از زیرنویس بوده باشد.

– فیلم فراز و فرود زیادی ندارد و روند آن کند است.

– بیان مسائل فرهنگی سینمایی بودن و هیجان انگیز بودن فیلم را کاهش داده است.

– وجود اشکالاتی در نحوه جابه جایی و انتقال خرس

بررسی سه فیلم شاخص محیط زیستی حاضر در جشنواره فیلم فجر

تاکسیدرمی

فیلم تاکسیدرمی به کارگردانی محمد پایدار تلاش دارد تا چند واقعیت تاریخی را دستمایه خلق یک اثر طنز کند.

علاقه عبدالرضا پهلوی به شکار و تاکسیدرمی از یک طرف و تلاش رژیم اسرائیل برای تصاحب ذخایر ژنتیکی کشورمان از سوی دیگر و نیز سوگیری های بین المللی در رابطه با انقلاب و خاندان پهلوی از جمله این واقعیت هاست.

اما عدم ساختاربندی قوی که شاید ناشی از ضعف فیلمنامه و در بخشی کارگردانی است باعث شده تا فیلم نه در بیان واقعیت ها موفق باشد و نه در خلق یک طنز اثرگذار به نحوی که بتواند تماشاگر را تا انتهای فیلم با خود همراه کند.

شروع فیلم با یک صحنه شکار و پس از آن طرح این گزاره که هر جانداری باید از میان مردن و تاکسیدرمی شدن یکی را انتخاب کند سعی در القای ذهنیت مثبت نسبت به تاکسیدرمی و شکار حیوانات با هدف تاکسیدرمی دارد.

اما در ادامه این خط هرگز تلاشی برای انتقال پیام هایی برای حفاظت از حیات وحش چالش های مرتبط با شکار غیر مجاز و قاچاق اجزای حیات وحش و تهدیدهای ناشی از آن انجام نمی دهد.

نقاط قوت فیلم:
پرداختن به موضوع تاکسیدرمی به عنوان یک واقعیت در دنیای حیات وحش

انتقال اطلاعات از یک گونه بومی (گوزن زرد) و زیستگاه آن

استفاده از صدای پرندگان و حیات وحش

اهمیت حیات وحش و تلاش رژیم صهیونیستی برای تصاحب آن

نقاط چالش برانگیز فیلم:

عدم انتقال پیام مشخص در رابطه با محیط زیست و بویژه حفظ حیات وحش

عدم پرداختن به جوانب منفی شکار غیر مجاز

و نکته آخر اینکه موضوع و داستان فیلم در صورت پردازش قوی می توانست آن را به یک فیلم جذاب و اثرگذار در موضوع حیات وحش تبدیل کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بررسی سه فیلم شاخص محیط زیستی حاضر در جشنواره فیلم فجر – خبرگزاری نوتیفیکیت | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بررسی سه فیلم شاخص محیط زیستی حاضر در جشنواره فیلم فجر – خبرگزاری نوتیفیکیت | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه