یک انتخابات یخ زده برزیلی و بدون رقابت واقعی در پیش است؟

یک انتخابات یخ زده برزیلی و بدون رقابت واقعی در پیش است؟

آفتاب نیوز :

 

نوتیفیکیت: با توجه به اینکه اغلب منتقدان انتظار ندارند که در حوزه تایید صلاحیت ها انعطافی از سوی حاکمیت به وجود آید، فضای انتخاباتی چندان گرم نیست، با این همه بازار گمانه زنی ها آنچنان هم سرد نیبه نظر نمی رسد.

یک سایت نزدیک به محمد باقر قالیباف از احتمال کاندیداتوری 10 تا 12 نفر خبر داده و به گفته یک رسانه اصولگرای دیگر، برخی افراد در حال رایزنی با شورای نگهبان هستند تا  در صورت اطمینان از تایید صلاحیت وارد کارزار شوند.

آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات اعلام کرده که در حال بررسی شرایط است.

علی لاریجانی نیز در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد احتمال کاندید شدندش گفت : « ببینیم! نظر شما چیه ؟!»

یاران سعید جلیلی نیز مدعی هستند که حضور او قطعی است. از دیگر سو، برخی رسانه های نزدیک به جبهه پایداری گزینه این جریان را صادق محصولی دبیر کل جبهه پایداری می دانند، به گفته فعالان این طیف، در صورت نیامدن محصولی آنها علاقه مندند که به جای سعید جلیلی از پرویز فتاح حمایت کنند. منصوری معاون ویژه مرحوم ابراهیم رییسی نیز به عنوان رییس ستاد انتخاباتی فتاح مطرح است.

جلال جلالی زاده نماینده سابق سنندج نیز رسماً اعلام کرده که کاندید انتخابات خواهد شد.  مسعود پزشکیان دیگر مدعی فتح پاستور است، هر چند به گفته تحلیلگران بعید به نظر می رسد چنین افرادی تایید شوند، علاوه بر محمد جواد ظریف، نام مجید انصاری نیز به عنوان کاندید احتمالی اصلاح طلبان به میان آمده است.

آذر منصوری رییس جبهه اصلاحات اعلام کرد که  این جبهه هنوز جلسات خود برای بررسی شرایط را کامل نکرده و جمع بندی خود را در آینده منتشر خواهد کرد.

 

محمد مهاجری تحلیلگر سیاسی در اینباره به نوتیفیکیت گفت: آغاز پرشتاب بحث های انتخاباتی امری طبیعی است، به ویژه که زمان بسیار اندکی تا ثبت نام باقی مانده است.  در خصوص آقای قالیباف که سوال پرسیدید، طبیعتاً ایشان که از سال 1384 دنبال بحث ریاست جمهوری بوده اند و به نظر این مسیله در ایشان نهادینه شده که جمهوری اسلامی یک انتخابات به ایشان بدهکار است، این مسایل ایشان را به یک کاندید جدی برای رقابت های انتخاباتی بدل می سازد. با این همه قالیباف در شطرنج سیاسی این روزها با وضعیت بغرنجی رو به رو است، ایشان اگر در روزهای پیش رو برای ریاست مجلس کاندید شود و رای نیاورد، قطعاً بلیط شان برای ریاست جمهوری هم باخته محسوب می شود.  از طرفی اگر برای ریاست  مجلس رای بیاورد، این بحث پیش می آید که آیا لازم است و پسندیده که برای ریاست جمهوری ورود کند و تعهدش به مجلس را رها کند، البته قانوناً منعی هم ندارد و می تواند رییس مجلس باشد و کاندید ریاست جمهوری نیز!

 

تعارض منافع

وی افزود: بحث دیگر مسیله تعارض منافع است، در حال حاضر رییس مجلس به همراه معاون اول رییس جمهور و رییس قوه قضاییه هر سه مسیول برگزاری انتخابات هستند و  شورای نگهبان باید این تضاد منافع را تفسیر کند که آیا آن افراد قادر به کاندیداتوری هستند یا نه. از طرف دیگر در خود دولت هم چند گرایش وجود دارد، طیفی که اتفاقاً در اوج ناکارآمدی هم بودند و د.امام صادقی ها، دنبال
آقای سعید جلیلی هستند که به زعم خودشان جلیلی را نزدیک ترین فرد به آقای رییسی می دانند. گروه دوم بیشتر  متمایل به آقای بذرپاش هستند، در واقع اصولگرایانی که چندان تمایلی به جلیلی ندارند، بیشتر به سمت او می روند. بخشی از تکنوکرات های دولت هم دنباله رو آقای مخبر هستند. علاوه بر این سه نفر، آقای قالیباف هم منتفی نیست. در جناح مقابل  هنوز رفتار سیاسی منسجمی شکل نگرفته و احتمالاً هنوز فوت آقای  رییسی برایشان شک بوده است و احتمالاً تا زمانی که خودشان را جمع کنند، زمان خواهد برد. در هر حال، در هر دو جریان سیاسی یک دستپاچگی وجود دارد.

 

محمد مهاجری در پاسخ به تحلیل برخی منتقدین که معتقدند با توجه به تصمیم سرنوشت ساز در سالهای آتی نظام مایل نیست رییس جمهور نامحرم باشد و جامعه رای اصلاحات هم تمایلی به شرکت در انتخابات ندارد، بیان کرد: افرادی که چنین تحلیلی را ارایه می کنند، مقداری به گذشته یعنی از 1398 تا کنون نگاه می کنند، که مجموعاً علاقه ای به افزایش مشارکت مشاهده نمی شود، یعنی دنبال این بوده اند که یک رییس جمهور مطمین یا یک مجلس مطمین اگر شده حتی با آراء  پایین هم بر سر کار بیاید. با این نگاه بله، این تحلیل ها قابل تامل است. از طرفی افرادی که در 1400 یا 1402 رای ندادند طبیعتاً به افراد مشابه آقای رییسی رای نمی دهند و این گمانه غلط نیست که فوت آقای رییسی به افزایش مشارکت منتهی نمی شود. بنابراین جریانات اصلاح طلب، اعتدالی و اصولگرایان معتدل احساس می کنند الان زمین بازی برای آنها فراهم نیست.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نظام بحث استصواب را مقداری تعدیل کند و بزرگانی مانند لاریجانی، انصاری یا ظریف تایید صلاحیت شوند، بیان کرد: یک مجموعه سیاسی که این 5-6 سال زحمت کشیده تا محصولی به دست بیاورد که نتیجه اش همین انتخابات کم رنگ است، من دلیلی نمی بینم که از مواضع خودش دست بکشد، چون آن دلایلی که آنها دنبال اش بودند همچنان به قوت خودش باقی است، مگر اینکه ناکارآمدی های موجود در کشور که متاسفانه برخی از  آنها در کشور اصلاً برطرف نشد، یعنی وعده های آقای رییسی به ویژه سه وعده جدی ایشان در خصوص مسکن، اشتغال و تورم محقق نشد. اگر این باور در سیستم سیاسی کشور جا بیافتد که پیشبرد امور اقتصادی نیازمند همدلی بیشتر مردم است، ممکن است تایید صلاحیت های هم شکل بگیرد،  هر چند در حال حاضر چنین دورنمایی را نمی بینم ولی آن را محال هم نمی دانم.

 

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یک انتخابات یخ زده برزیلی و بدون رقابت واقعی در پیش است؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یک انتخابات یخ زده برزیلی و بدون رقابت واقعی در پیش است؟"، کلیک کنید.